Domů » 3+23 tipů, jak se naučit vstávat bez budíku a taky o tajemství kvalitního spánku

3+23 tipů, jak se naučit vstávat bez budíku a taky o tajemství kvalitního spánku

Jak se naučit vstávat bez budíku.

Pardon, ale taky ráno vstáváš nasr…. a je Ti jako těsně před infarktem? Nevíš, čí seš a na cestě do koupelny myslíš na vraždu každýho jedince, co Ti zkříží cestu? Že se hodinu dáváš dohromady, protože po špatným spánku tomu nasadil korunu ještě mrcha hnusnej budík. A takhle to chceš? Nevěřím, to není možný!


Všechno v životě funguje jako spojené nádoby. Někdy to jde mimo nás, a tak je fajn si občas připomenout, že:

  • když se špatně nebo málo vyspíme, přes den se cítíme unavení,
  • únava má vliv na pracovní i osobní úspěchy,
  • když se nám nedaří, trpí naše sebedůvěra,
  • když máme nízko sebedůvěru, cítíme se špatně a nedaří se nám,
  • a tak pořád dokola.

Z toho plyne, že i nekvalitní spánek nebo potvora budík ovlivňují naši sebedůvěru, a tím i život celkově.

Proč vstávat bez budíku?

No přece proto, že je to super. Když vstaneš automaticky a přirozeně, uděláš pro nový den to nejlepší, co udělat můžeš.

Budík to dokáže pěkně zazdít. Pípá, piští, hrká, drnčí, řinčí. Prostě “dělá bordel”. S jakou ráno vstaneme, ovlivní náš den.

Budík je dobrý sluha a špatný pán

Málokdy to bez něj zvládneme, protože nespíme tak dlouho a tak dobře, jak to tělo potřebuje. Spánek je naše nejpodstatnější “činnost” pro znovuzískání vydané energie. Zdravý spánek potřebuje naše tělo i mozek. Proč tedy důležitost spánku tak často podceňujeme? Ještě rychle všechno stihnout, šup do postele a ráno se spolehnout na budík, který …

  • nás “k smrti” vyleká,
  • hrubě nám přetrhne odpočinek,
  • spolehlivě otráví vstup do nového dne.

Aby nám bylo po probuzení fajn, je nejlepší se budíku zbavit. Nebo ho mít jen jako pojistku. Ovšem …

Základem je dobře se vyspat

Na netu si můžeš přečíst o spánkových fázích, melatoninu, kortizolu nebo chytrých aplikacích na kontrolu kvalitního spánku. Určitě důležité info. Teorie není k zahození, já fandím spíš praktickým radám.

Věřím, že ideální je naučit svůj organismus poznat, kdy je čas vstávat. Je to o sebedisciplíně a ta úzce souvisí s návyky. A návyky s naší motivací. Jako dostatečná motivace naučit se kvalitně spát by mělo stačit rčení o obnově energie. Někdy mu však nevěříme a s kvalitním spánkem hazardujeme třeba takhle:

  • nutně to ještě musím dodělat,
  • dneska slavíme Pepovy narozky, tam nesmím chybět,
  • dospím to zítra (příp. už jsem spala včera),
  • atd.

Po čase přichází “nemůžu spát, zajedu si pro prášky”. Zobání snad někomu vyhovuje. Je ale spánek s pilulkou kvalitní? Splní svůj účel – regeneraci organismu?


BERTA x RADIM

Časné ranní vstávání je z mnoha pohledů lákavé, bohužel není pro všechny. Každý máme biorytmy nastavené trochu jinak.

Berta je ranní ptáče. Vstávat s rozbřeskem jí nedělá problém. V létě ji vzbudí vycházející slunce, v zimě budík. Do práce chodí na sedmou – odpočatá, upravená, dobře naladěná. Spát “se slepicema”, po deváté. A Radim má smůlu.

Radim je sova. Dělá doma a nejlíp se soustředí večer. Spát jde tak hodinu po půlnoci, to už je Berta několik hodin mimo. Radim vstává mezi devátou a desátou a i to je pro něj porod, protože mu Berta v půl šesté spánek přetrhne. Dopoledne mžourá “jak z divokejch vajec” a plnohodnotně začíná vnímat až po poledni. V osm večer je na špičce a Berta má smůlu. Ta už je ve sprše a chystá se spát.

Někdo by se tady měl přizpůsobit, že? Zdá se, že Radim. Jinak hrozí karambol – Berta bude dál ráno ničit Radima svým časným vstáváním a štracháním a Radim bude až do noci obtěžovat Bertu pohybem a zvuky při práci a nočním ponocováním.

Je to alchymie. Berta nemůže vstávat dýl, to Radim musí svůj režim změnit, jinak ztratí schopnost kvalitně spát. Nedostatkem spánku si způsobí problém a ne jeden.


Spát a odpočívat potřebují i

  • naše oči,
  • náš intelekt,
  • naše energie,
  • naše paměť,
  • naše soustředění,
  • naše sebedůvěra,
  • a také naše bolesti.

Věnujme dobrému spánku dostatek času a v tu správnou dobu (viz Berta a Radim). Čím jsme starší, stačí nám prý spát méně. Nesouhlasím. Každý z nás má jinou potřebu, uvádí se něco mezi 7 a 9 hodinami. Tajemství je dopřát si spaní takové, abychom se po probuzení cítili svěží. Ovšem za současného splnění několika podmínek. Pro spánek platí pravidlo kvality před kvantitou.

tohle je Berta    

                                                                                                                                                   to není Radim 🙂

Jak se dobře vyspat?

Připomeň si zásady spánkové hygieny:

  1. Přes den se nezapomeň trochu hýbat. Že nemáš ve zvyku cvičit? OK, tak co odpolední nebo podvečerní procházka po práci?
  2. Na kafčo začni zapomínat už tak 2 hodiny po obědě. Věř, že i Melta nebo Caro Ti poslouží podobně jako kafe – všechno je to v hlavě.
  3. Vyhni se energeťákům. Dobrou službu Ti udělá fresh nebo smoothie.
  4. Tak 3 hodinky před spánkem už nejez. Tohle je krutý, jenže když pracuje žaludek…. co Ti budu povídat.
  5. Asi 2-3 hoďky před spaním přestaň pracovat a vypni počítač. Když se zadaří, tak i ze zásuvky. Mozek potřebuje zhasnout, tak mu to dopřej.
  6. Krátká procházka před spaním je k nezaplacení. Jestli můžeš, procházej se půl hodinky – samo sebou v bezpečném prostředí :).
  7. Na noc minimum tekutin a už vůbec ne alkohol. Když to nejde, tak aspoň nepřehánět, přece nechceš v noci lítat na záchod jako koroptev :).
  8. Co můžeš zkusit, je sklenička teplého mléka se slzou medu.
  9. Než skočíš do pelíšku, osprchuj se teplou vodou. Prohřeješ tělo a líp a dřív usneš.
  10. Svůj pelíšek měj pohodlný a vždy čistý. Vůbec není na škodu, když bude vonět třeba levandulí.
  11. V ložnici vypni topení.
  12. Spi při otevřeném okně nebo důkladně vyvětrej, v zadýchané místnosti tě může celou noc bolet hlava. Hodně lidí zmrzlo, ale ještě nikdo se neusmrděl – to je možná pravda, ale ne argument.
  13. Ložnici si zatemni, i světelný pruh od pouliční lampy Tvůj spánek naruší. Vymysli způsob, jak nepustit světlo z noční lampy a zároveň umožnit vstup denního světla.
  14. Neusínej s televizí. Nejraděj ji úplně odstraň z ložnice. Stejně tam dávají prd.
  15. Zbav se co největšího počtu rušivých vjemů. Včetně pípání a šumění a blikání elektrických přístrojů a elektroniky.
  16. Jestli máš s usínáním problémy, vezmi si dobrou knížku. Legraci, která Tě nebude nutit po odložení přemýšlet.
  17. Choď spát každý den v pravidelnou dobu. Tělo má rádo stereotyp a umí si nastavit svůj vlastní budík.
  18. Vypni mozek. Před spaním žádné přemýšlení, poděkuj si za pěkný den a vše ostatní nech být. Tohle není jednoduché, vyžaduje to trénink, který se však vyplatí – když to nejde, jednoduše počítej ovečky.
  19. Vstávej každé ráno ve stejný čas (alespoň za 8 hodin). Když to dovolí práce, nejlíp mezi 7 a 8 hodinou.
  20. Vyvaruj se nejhorší neřesti: ráno budík zaklapnout a vstávat na třikrát. Večer dej budík na druhou stranu ložnice a vstaň hned, jak začne prudit.
  21. K buzení nepoužívej telefon. Když už budík musí být, tak poctivý.
  22. A ten telefon si vypni. Nedovol nikomu přetrhnout Ti spánek.
  23. Po probuzení se usměj a krátce protáhni, dej si sklenici vody, následně sprchu a dobrou neuspěchanou snídani plnou jen těch dobrých sacharidů :).

Jestli z hloubi duše nenávidíš budík

zařaď do svého režimu tolik z uvedených doporučení, kolik jen můžeš. Vytrvej, za několik týdnů se můžeš naučit vstávat i bez asistence nenáviděného budíku a s tolik potřebnou energií do nového dne.

Dnes prozatím začni milovat svůj budík, myslí to s Tebou dobře. Když už ten budík fakt musí bejt, tak s příjemným zvukem a hlavně pozvolnou hlasitostí. A ještě něco: co se Ti teď líbí, budík časem zadupe. Pro jistotu měj po ruce víc příjemných zvuků nebo písniček a občas je prostřídej.


TIP č. 1:

Snaž se trávit spánkem třetinu dne, tzn. alespoň 8 hodin (ať už v noci v kuse, či s přídavkem krátkého odpoledního zdřímnutí). Jestli je pro Tebe z jakéhokoliv důvodu obtížné spát 8 hodin, použij malou fintu – od ulehnutí zůstaň v peřinách 8 hodin. Postupně si zvykneš, těchto 8 hodin máš jen na spánek a začneš je pro spánek využívat. Ze začátku to možná nepůjde úplně snadno. Vytrvej a použij v denním i večerním rituálu i výše uvedená (ta notoricky známá) doporučení.

TIP č. 2:

Když se probudíš třeba s východem slunce a cítíš se odpočatě, jenže vstávat chceš až za dvě hodiny, je většinou dobré vstát hned. Tělo říká, je to ready, už můžeš. Pokud chceme ještě dospat, většinou jsme za dvě hodiny místo ready spíš grogy.

TIP č. 3:

Malý šlofíček během dne, když jsme opravdu hodně unavení a cítíme se poněkud “roztřepení”, neuškodí. Kolikrát udělá během polední pauzy lepší službu než kafe po obědě. Ze zkušenosti šlofíka nedoporučuji využívat příliš často, může narušit naše nové (těžce nabyté) spánkové návyky. I když – každý to máme jinak.

Abych to shrnula: Když máš volno, experimentuj a zkoušej vstávat bez budíku. Ono to fakt jde!


A co Ty? Co Ti pomáhá dobře spát a v pohodě vstávat? Šup s tím do komentářů :), ať víme, co funguje nejlíp!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.